JEMPUT JOIN KAMI

JEMPUT JOIN KAMI
Klik Logo Di Atas

Followers

RADIO ONLINE KOBATFM

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

Klik tunein untuk dengar melalui peranti mudahalih.

Thursday, 20 September 2012

KAJI SELIDIK WARGA TENTERA - APA SOALAN YANG DITANYA?

Artikel kami sebelum ini menyiarkan tentang kaji selidik yang telah dijalankan terhadap warga tentera khususnya di Pahang berkaitan berbagai isu yang melibatkan hal-hal pentadbiran, keselamatan dan juga isu politik semasa.  Sudah tentu ianya bertujuan untuk mengetahui sejauh mana warga tentera peka dan prihatin terhadap isu-isu tersebut di samping ingin mengetahui tahap sokongan warga tentera terhadap kerajaan sekarang.

Gambar hiasan
Dari maklumat yang diberikan kepada kami, majoriti warga tentera (tidak semuanya terlibat di dalam kaji selidik ini) yang mengambil bahagian di dalam kaji selidik ini menunjukkan sokongan positif terhadap majoriti rakyat sekarang yang mahu melakukan perubahan di dalam PRU ke 13 nanti.  Erti kata lain, warga tentera kini telah bersedia untuk menerima sebuah kerajaan baru yang bakal dibentuk nanti, InsyaAllah.

Apakah bentuk soalan yang ditanya di dalam kaji selidik tersebut yang mempunyai kaitan dengan isu-isu politik?  Secara lisannya, kami diberitahu di antara soalan-soalan tersebut adalah seperti berikut:

1.  Sejauh mana plan transformasi negara memberi kesan kepada penghidupan warga tentera?
2.  Isu berkaitan rasuah, adakah ianya diberi perhatian oleh kerajaan sekarang?
3.  Samada ATM mendapat kesannya di dalam isu kehilangan injin jet dan isu Scorpene?
4.  Isu demontrasi, adakah menunjukkan tahap keselamatan negara lemah?
5.  Adakah kepimpinan kerajaan sekarang boleh diterima rakyat?
6.  Relevenkah lagi sistem Undi Pos?
7.  Tentera mesti berkecuali di dalam politik?

Itu adalah di antara lebih kurang 15 soalan yang diberikan selain dari soalan-soalan yang berkaitan dengan pentadbiran dan tugas harian warga tentera termasuk soal gaji dan bonus.  Setiap soalan disediakan jawapan yang boleh dipilih berdasarkan bentuk soalan yang diberi.

Setiap mereka yang mengambil bahagian di dalam kaji selidik ini, hanya perlu mengisi No Kod pasukan masing-masing tanpa menyertakan Nombor, Pangkat atau Nama mereka dan tidak ditandatangani.  Ini membolehkan mereka menjawab soalan secara jujur dan ikhlas tanpa rasa takut dan bimbang.

KOBAT menyanjung tinggi usaha seperti ini kerana pihak atasan di dalam ATM akan dapat menilai sendiri kehendak warga tentera yang sebenarnya.  Harus diingat, warga tentera yang ada di zaman sekarang ini bukan lagi seperti mereka di era 60-70an.  Kebanyakan dari mereka adalah golongan terpelajar dan celik IT di mana mereka boleh mengakses maklumat bagi mendapatkan sesuatu berita tanpa bergantung kepada media perdana yang dikawal oleh kerajaan.

2 comments:

  1. skot ada jugak yg BINGAI dan JONGGOS ,,,,,, tak dapek beza kan politik dgn kerajaan ,,,

    ReplyDelete
  2. Ada orang tu kan..dia kan..sebenarnya kan..dia kan..masa dalam askar dulu kan...dia kan..kecewe sangatttt..sebabkan dia pencenkan sebagai Sjn saja..manakala kawan-kawan seangkatan yang sama-sama KPA(BK)kan....semuanya SSjn paling koman..rupanya kan..dia kan..banyak hal rupanya masa dalam askar....lepas tu kan..dia kan..asyik salah kan askar jerrr..sebab apa tau..sebab nak cover line...ingatkan dah berubah..rupanya kan..tak juge...la ni siap buat hal ngan binik orang plak la dia....apa ke nama pompuan tu...Mari...Maria...Mariam...Mariamar...cam tu lah bunyik nye lebih kurang...

    ReplyDelete