JEMPUT JOIN KAMI

JEMPUT JOIN KAMI
Klik Logo Di Atas

Followers

RADIO ONLINE KOBATFM

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

Klik tunein untuk dengar melalui peranti mudahalih.

Sunday 5 February 2012

TUNTUTAN KERABAT UNTUK KEBAIKAN BEKAS TENTERA

KERABAT (Seketariat Kebajikan Rangkaian Bekas Anggota Tentera Malaysia) yang dipimpin oleh  Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar adalah satu pertubuhan yang diwujudkan bersama Pakatan Rakyat.

Pada awal bulan Okt tahun lalu, KERABAT telah mengadakan perhimpunan bersama pimpinan PR bertempat di Stadium Tertutup Subang Jaya, Serdang Jaya di satu memorandum telah diserahkan kepada Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang.  Turut hadir adalah Presiden PKR Datin Seri Wan Azizah serta beberapa pimpinan PR yang lain. 
Memorandum KERABAT diserahkan kepada Presiden PAS

Di dalam memorandum yang diserahkan, terdapat 8 tuntutan KERABAT kepada PR sekiranya parti gabungan ini berjaya mengambil alih Putrajaya.   Memorandum menyenaraikan lapan tuntutan tersebut seperti berikut;

1.  Memperkasakan NGO itu di bawah kerajaan pusat dan negeri serta bertanggungjawab memberikan khidmat nasihat kepada kebajikan untuk mempastikan khidmat balas jasa dan kebajikan veteran Angkatan Tentera (ATM) dan tanggungan.

2.  Mengambil alih dan memperkemaskan dasar dan urustadbir Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Syarikat Perumahan Angkatan Tentera (SPAT).
3.  Memberikan keutamaan kepada kebajikan tentera, veteran, balu-balu dan anak-anak yatim tentera khususnya dalam pemilikan tanah Felda Plantation dan rumah mesra rakyat.

4.  Melaksanakan bantuan pendidikan sepanjang hayat secara percuma kepada tentera, balu dan tanggungan mereka.

5.  Memberikan rebet 50 peratus untuk bayaran api dan air bagi setiap premis kediaman kepada tentera dan bekas tentera sepanjang hayat.

6.  Pelarasan kenaikan gaji dan pencen sebanyak RM500 sebukan kepada semua tentera dan veteran serta imbuhan khas sebanyak RM500 setiap bulan kepada bekas tentera yang tidak berpencen.

7.  Setiap anggota tentera dan pesara tentera dikecualikan dari cukai untuk pendapatan gaji dan pencen kerajaan.

8.  Memberikan peruntukan dana khas dan merancang plan dasar penempatan Bandar Baru Veteran yang lengkap dengan prasarana latihan medan tempur untuk bekas tentera agar ketrampilan kepakaran semasa berkhidmat dapat dikekalkan.
KOBAT menyokong penuh semua tuntutan di atas dengan beberapa tuntutan lain yang akan diperincikan oleh KOBAT kemudian.  KOBAT akan menyenaraikan beberapa tuntutan yang wajar diberi pertimbangan oleh PR untuk dilaksanakan sekiranya PR berjaya mengambil alih teraju pemerintahan negara ini.

No comments:

Post a Comment