JEMPUT JOIN KAMI

JEMPUT JOIN KAMI
Klik Logo Di Atas

Followers

RADIO ONLINE KOBATFM

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

Klik tunein untuk dengar melalui peranti mudahalih.

Saturday 20 October 2012

APAKAH TUNTUTAN MEMORANDUM KOBAT, BEKAS TENTERA?

Esok (Ahad-21 Oktober 2012), di Konvensyen Pakatan Rakyat Pahang bertempat di Dewan Sekilau, Jalan Haji Ahmad, Kuantan, KOBAT akan mengambil kesempatan untuk menyerahkan memorandum kepada pimpinan tertinggi yang mewakili ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat.

Memorandum yang mempunyai lebih kurang 30 perkara itu merupakan satu tuntutan dan juga cadangan kepada Pakatan Rakyat untuk dilaksanakan sekiranya, InsyaAllah, Pakatan Rakyat mara ke Putrajaya selepas Pilihanraya Umum akan datang.  Hampir 80 % daripada tuntutan yang dibuat oleh KOBAT melibatkan kepentingan dan kebajikan warga tentera yang masih berkhidmat dan selebihnya adalah untuk pesara-pesara tentera dan mereka yang menamatkan perkhidmatan tanpa bersara.

Di antara yang KOBAT tuntut dan cadangkan adalah:

1.     Semakan semula ke atas Akta Angkatan Tentera, 1972 agar bersesuaian dengan keadaan semasa, di samping memberikan keadilan sama rata di antara peringkat LLP dan Pegawai.  

2.     Tuisyen percuma kepada anak-anak warga tentera dan bekas tentera.

3.    Kenaikan elaun perumahan, COLA, Elaun Khidmat, Elaun Perjalanan mengikut kadar yang telah kami gariskan di dalam memorandum berkenaan.  

4.     Elaun bagi Pingat-Pingat Perkhidmatan (PPA, PPS dan PJM) termasuk anugerah Pingat Khas kepada athlet-athlet atau ahli sukan yang berjaya mengharumkan nama ATM atau negara beserta elaun bulanan.

5.     Bantuan Sara Hidup setiap bulan kepada bekas-bekas tentera yang tidak berpencen mengikut kadar perkhidmatan mereka seperti yang kami gariskan di dalam memorandum berkenaan.

6.      Perkhidmatan bas sekolah di setiap kem tentera secara percuma kepada anak-anak warga tentera dan bekas tentera bagi mengantikan penggunaan trak tentera yang berisiko dan tidak selesa.

7.     Kemudahan WIFI di semua kem tentera.

8.    Kelengkapan CCTV di setiap pintu masuk kem tentera dan juga di stor simpanan senjata dan peluru.

9.     Menaik taraf PERNAMA (Perwira Niaga Malaysia) ke taraf 'market' yang lebih besar bagi kemudahan warga tentera dan bekas tentera berbelanja untuk barangan harian dengan kadar yang murah.

10.    Memperkasakan fungsi Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT) dengan meletakkan Pengarah KAGAT sebaris dengan Panglima Ketiga-Tiga Perhidmatan iaitu DARAT, Laut dan Udara agar fungsi KAGAT lebih dihormati.

11.    Menentukan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) diuruskan dengan baik dan telus di mana wang LTAT tidak boleh dipinjam sewenang-wenangnya termasuk oleh kerajaan atau badan lain seperti Felda atau sebagainya melainkan untuk warga tentera atas kebajikan mereka.

12.   Tanah untuk bekas-bekas tentera samada melalui Felda Plantation atau sebagainya, sekurang-kurangnya satu lot tanah yang boleh didirikan rumah kediaman.

13.     Pencen minima sebanyak RM 1, 500.

14.   Menolak perkhidmatan sehingga 27 tahun, tetapi menerima tempoh perkhidmatan bersara bermula dari 21 tahun hingga 25 tahun sahaja.

15.   Kadar pencen melebihi dari 50 % gaji terakhir sekiranya berkhidmat lebih dari 21 tahun.  Kadar yang dicadangkan terdapat di dalam memorandum.

16.    Pemulangan kesemua wang simpanan LTAT sekiranya bersara dan tidak berhenti awal.

Terdapat beberapa tuntutan lain yang kami nyatakan di dalam memorandum tersebut termasuk dalam hal BAKAT (Badan Amal Kebajikan Angkatan Tentera), Sukan, Pembelian peralatan pertahanan, pakaian seragam, aspek latihan dan kerohanian dan sebagainya.

Untuk makluman, banyak dari tuntutan dan cadangan KOBAT ini adalah ilham dari warga tentera serta bekas-bekas tentera yang kami temui.  Semua tuntutan yang kami nyatakan di dalam memorandum tersebut akan kami siarkan sepenuhnya di dalam blog ini nanti.       

No comments:

Post a Comment