JEMPUT JOIN KAMI

JEMPUT JOIN KAMI
Klik Logo Di Atas

Followers

RADIO ONLINE KOBATFM

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

Klik tunein untuk dengar melalui peranti mudahalih.

Saturday 17 November 2012

BEKAS TENTERA 'TERPAKSA' MENCURI SEPEKET SUSU UNTUK BERI MAKAN ANAK DIPENJARA

Jika anda seorang tentera atau bekas tentera yang ada walau sedikit iman di dada, paling tidak sedikit naluri kemanusiaan, pasti akan terasa sebak dengan kisah bagaimana seorang bekas tentera terpaksa mencuri demi untuk anak perempuannya.

Seperti dilaporkan semalam, Mahkamah Majistret Kuantan telah menjatuhkan hukuman penjara tiga bulan ke atas seorang bekas tentera yang mengaku bersalah mencuri sepeket susu tiga hari lepas. Penolong Kanan Pendaftar Jesseca Damis memerintahkan hukuman ke atas Mohd Sobir Kashim, 32, dijalankan bermula hari ini. Mohd Sobir yang tidak diwakili peguam, didakwa mencuri sepeket susu jenama Anlene Gold seberat 660 gram berharga RM21.99 di Pasaraya Jaya Gading, Semambu dekat sini, pada 2.15 petang, 13 Nov lepas. 

Dia didakwa melakukan kesalahan tersebut di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 10 tahun dan denda, dan bagi kesalahan kedua atau selepasnya boleh dipenjarakan, denda atau sebatan. 

Bukan salah atau silap Hakim apabila berkata, " Kamu adalah seorang bekas tentera dan sepatutnya kamu tidak buat kesalahan ini dan setelah mengambil kira rayuan kamu mahkamah menetapkan hukuman penjara tiga bulan ke atas kamu dan hukuman dijalankan bermula dari hari ini,” katanya.  Hakim menjatuhkan hukuman mengikut bidangkuasa yang ada padanya.  Tetapi, andainya Hakim berkenaan meneruskan ayat beliau, " Apakah sebagai bekas tentera, seorang yang pernah berjasa kepada negara ini, kamu tidak diberi pembelaan atau keistimewaan agar kamu boleh menampung kehidupan keluarga kamu?" Jika itu lah ayat yang keluar dari mulut Hakim sebelum menjatuhkan hukuman, nescaya kita semua mampu untuk menjawab bagi pihak bekas tentera tersebut.

Terdahulu, tertuduh yang berasal dari Padang Serai, Kedah, dalam rayuannya berkata dia terpaksa mencuri susu tersebut untuk dijual dengan alasan dia tidak mempunyai wang bagi membeli makanan untuk anak perempuannya. Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Farahah Mohd Nazari.  

Wang 'One Off' sebanyak RM1, 000 yang dijanjikan itu belum lagi diterima, walaupun bekas-bekas KEMAS yang hanya berkhidmat lebih 5 tahun telah pun menerimanya dengan jumlah RM3, 000 jauh berganda dari bekas tentera seperti beliau. 

Di dalam keadaan kita menyaksikan ratusan Juta duit rakyat disapu oleh pimpinan rakus dan masih tiada siapa yang ditahan atau didakwa, bekas tentera ini telah pun merengkok di dalam penjara hanya kerana satu tin susu untuk dijual bagi memberi makan kepada anaknya. 

Kepada anda yang tahu di mana alamat waris bekas tentera ini, mohon maklumkan kepada KOBAT melalui email kami zek_riy@yahoo.com atau No Tel: 013-9410309.  Kami akan cuba sedaya upaya untuk membantu waris bekas tentera ini.


No comments:

Post a Comment