JEMPUT JOIN KAMI

JEMPUT JOIN KAMI
Klik Logo Di Atas

Followers

RADIO ONLINE KOBATFM

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

Klik tunein untuk dengar melalui peranti mudahalih.

Wednesday 26 September 2012

"IKAN BUSUK BERMULA DI KEPALA" - CERAMAH KOBAT DI PEKAN

KOBAT mengucapkan ribuan terima kasih kepada PAS Kawasan Pekan, Pahang yang telah sudi memberikan sedikit ruang kepada Penyelaras KOBAT, Sdr Wfauzdin NS yang juga  Blogger KOBAT untuk memberikan sedikit penerangan di dalam Program Ceramah Umum yang telah diadakan di Markas PAS, Mengkasar, Pekan pada 23 September baru-baru ini.

Berucap mewakili KOBAT
Program ceramah tersebut telah menampilkan bekas tokoh Umno, iaitu Datuk Tamrin Ghafar, anakanda kepada Almarhum Tun Ghafar Baba, mantan TPM Malaysia sebelum Dato' Seri Anwar Ibrahim.  Datuk Tamrin Ghafar kini telah menjadi ahli PAS.  Turut bersama adalah bekas tokoh Umno Pekan juga bekas Adun Sungai Manis, iaitu Dato' Ariff Sabri (Blogger Sakmongkol) yang kini telah menyertai DAP.  

Saya selaku penceramah KOBAT telah diberi peluang berucap sekitar 45 minit, banyak menerangkan tentang objektif penubuhan KOBAT khususnya di Negeri Pahang ini.   Sepertimana juga Biro Felda dan Orang Asal, KOBAT ingin memperluaskan pengaruhnya di kalangan warga tentera/perajurit termasuk mereka yang telah bersara atau menamatkan perkhidmatan.  Berdiri sebagai salah satu Biro di dalam KEADILAN Pahang, sudah tentu perjuangan KOBAT selari dengan perjuangan parti khususnya, dan Pakatan Rakyat, amnya.



Warga tentera telah diberi penerangan bahawa mereka tidak perlu takut atau bimbang untuk menghadiri mana-mana program parti politik bagi mendapatkan maklumat secara terus agar memudahkan mereka untuk membuat pilihan sewaktu mengundi di dalam Pilihanraya.  Mereka dijamin di bawah Peraturan Majlis Angkatan Tentera, Tahun 1972 di dalam Bahagian 3 Bilangan 7 dan 8.

Namun, harus diingat bagi warga tentera yang masih berkhidmat mereka tidak boleh melakukan 3 perkara seperti berikut;

1.  Tidak dibenarkan menghadiri program politik dengan memakai pakaian seragam, kecuali jika ditugaskan.  Mereka hendaklah berpakaian awam sekiranya menghadiri ceramah politik.

2.  Mereka tidak boleh menjadi ahli mana-mana parti politik, mengambil bahagian di dalam penugasan parti politik, memberikan ucapan politik atau mengedar, mempamir poster parti politik dan terlibat secara langsung membantu parti-parti politik.

3.    Mereka dilarang menghadiri program parti politik sewaktu di dalam tugas. 

Ertinya, warga tentera dibenarkan menghadiri ceramah politik sekadar hadir sebagai pendengar sahaja.

KOBAT juga menerangkan tentang beberapa isu yang melibatkan isu keselamatan yang kurang diberi perhatian oleh kerajaan.  Peristiwa Sauk tahun 2000, yang melibatkan kumpulan Al-Maunah yang berjaya menceroboh kem tentera dan melarikan senjata sepatutnya menjadi pengajaran kepada kerajaan untuk memperbaiki kelemahan di dalam aspek keselamatan.

Isu penyelewengan turut disentuh, di mana isu terbaru melibatkan pembelian sebuah kenderaan RIV oleh Rejimen Gerak Khas berharga lebih kurang RM 690, 000 sebuah yang telah ditegur oleh Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Johor sepatutnya tidak berlaku sekiranya ketelusan di dalam pentadbiran kerajaan dipraktikkan.  Harga kenderaan ini sepatutnya hanya sekitar RM 150,000 sahaja sebuah, tetapi kemungkinan terdapat penyelewengan atau komisyen yang tidak munasabah maka berlakulah apa yang telah didedahkan itu.

Bayangkan, kita hanya didedahkan dengan satu pembelian di dalam satu kor sahaja iaitu Kor RGK.  Bagaimana pula dengan berbagai lagi pembelian peralatan tentera dan lojistik di dalam berbagai Kor lagi?  Adakah sesiapa yang berani tampil untuk mendedahkannya?  Sudah tentu warga tentera samada di peringkat Pegawai atau LLP, tidak akan sanggup untuk mendedahkannya kerana masing-masing terikat dengan berbagai peraturan atau tekanan.

Tiada cara lain lagi buat warga tentera untuk mengubah semuanya ini.  Bak kata pepatah Cina, "Ikan busuk bermula dari kepala".  Ayuh, kita bangkit dan lakukan perubahan.

No comments:

Post a Comment